Slumpies, 2018 af Jillian Mayer

Ofelia Plads

Vi har udarbejdet strategien for kunsten på Ofelia Plads, som skal sikre, at den store og åbne plads bliver en oplevelse i sig selv – fyldt med engagerende og forandrende kunst i stor skala.

SCROLL NED

Faktaboks

  • Kunde: Foreningen Ofelia Plads, Det Kongelige Teater & Jeudan 
  • Leverancer: Kunstfaglig rådgivning, strategiudvikling, kunstkuratering
  • Periode: 2022 til 2025

Foreningen Ofelia Plads – i samarbejde med Det Kongelige Teater og Jeudan – ønskede at udvikle en flerårig kunstfaglig strategi og bad os om hjælp.

Ofelia Plads ligger i smørhullet mellem Amalienborg, Skuespilhuset og Københavns Havn. Det er en gigantisk åben plads med gigantiske muligheder og et potentielt paradis for spadserende københavnere og besøgende, der vil have en oplevelse, som de ikke forventede.

Ønsket for den kunstfaglige-strategi var:  

  • Den skal lukke pladsen op.
  • Den skal tiltrække nye besøgende.
  • Den skal være indbydende for alle, uanset niveau af kunstinteresse.

Vi har tidligere kurateret værker til Ofelia plads som Jillian Mayers “Slumpies” og Martin Creeds “Work No. 2630 UNDERSTANDING”. Begge er eksempler på samtidskunst, som giver nyt liv til deres omgivelser og får besøgende til at stoppe op og undersøge værkerne nærmere. Derfor vidste Fonden Ofelia plads, Jeudan og Det Kongelige Teater, at vi ville de rette til at udarbejde en kunstfaglig strategi.

Vi har lavet en strategi, der antænder en nysgerrighed og giver de besøgende en følelse af at være en oplevelse rigere. Og blevet lidt mere nysgerrige på kunstens verden generelt.

I den nye treårige strategi vil en ny kunstner hvert år udstille engagerende og interessante værker. Den nye strategi vil sikre, at Ofelia Plads bliver stedet, hvor mennesker mødes, hvor familier medbringer picnic-kurv, og hvor par kommer slentrende hånd i hånd ved solnedgangen. For vi ved, at med den rette strategi bliver Ofelia Plads til en destination i sig selv blandt de mange storslåede omgivelser.

Kim Matthäi Leland
Martin Creeds “Work No. 2630 UNDERSTANDING”
Henrik Larsen
Slumpies, 2018 af Jillian Mayer